miercuri, 27 august 2014

Cum să cheltui 15 000 de euro, fără efort

Peste două săptămîni mă mut în casă nouă.  Deja chestia asta mi-a mîncat mai mult timp și nervi decît credeam și încă nu s-a terminat. Am fost o săptămînă în România, ca să triez lucrurile din casă și să arunc vechiturile. După 20 de saci de gunoi aruncați, nu se vede vreo diferență majoră… Oricum, am subestimat masiv timpul necesar pentru operațiunea respectivă, așa că mi-am anulat concediul prevăzut pentru septembrie și mă întorc la București, să continuu curățenia generală. Sincer, abia aștept să treacă următoarele două luni, să se termine tot balamucul cu mutarea și să mă instalez cu adevărat în casa cea nouă. 
 
Însă, pentru a realiza acest vis măreț, trebuie să sacrific nu numai concediul, timp și nervi, ci și o grămadă de bani. Mai întîi, e compania de mutări, care-mi va căra tot calabalîcul de la București la Bruxelles. Și care mi-a cerut un inventar al tuturor bunurilor, cu valoarea de piață actuală. Cîte farfurii, cîte pahare, cîte oale de bucătărie aveți ? Cîte tricouri, cîte bluze, cîte fuste ? Cîte cărți, cîte DVD-uri ? Mă întreb dacă știe cineva exact cîte cărți are în casă… Evident, n-am stat să număr nimic, ci am aproximat din topor. Dar a trebuit să caut pe net zeci de obiecte, să văd cît costă, ca să pot estima valoarea pentru asigurare. Fiindcă nu are importanță cît am dat eu pe ele, la vremea lor, ci cît m-ar costa să cumpăr acum obiectul respectiv, în caz că se strică la transport și trebuie să-l înlocuiesc. După ce am terminat toate actele, am primit și factura ca premiu: 6 500 de euro.
 
Înainte de a primi cheile de la noul apartament, a trebuit să depun o garanție bancară de 2 400 de euro, bani care vor rămîne blocați pînă la terminarea contractului. Am încheiat și o asigurare (obligatorie, conform legii), care m-a mai costat 400 de euro. Și mai trebuie să plătesc chiria în avans pe o lună și jumătate, 1 950 de euro. Expertul imobiliar care redactează procesul-verbal de predare-primire pentru apartament mai cere și el 150 de euro. Belgacom vrea 50 de euro ca să-mi transfere abonamentul la noua adresă. Înainte de asta, trebuie să-mi cumpăr televizor, fiindcă nu am. Ceea ce mă va costa între 500 și 750 de euro, în funcție de model. Mai am de luat și mașină de spălat, 300 de euro. Am plătit deja 350 de euro pentru un dulap de haine second-hand (a aparținut foștilor locatari, care mi l-au lăsat la jumătate de preț) și 800 de euro pentru niște corpuri de mobilă de care aveam nevoie pentru living. Voi mai avea de luat un covor, un birou pentru calculator (cel de acasă e mult prea mare pentru cît de mică e camera) și un cuptor electric, fiindcă nu există cuptor în bucătărie. Deci încă vreo 500 de euro. Mai am de înrămat niște tablouri, de plătit un electrician ca să-mi mute niște prize și să-mi instaleze corpurile de iluminat. Plus menajeră pentru curățenie generală în trei apartamente, fiindcă trebuie să las curat apartamentul din care plec, trebuie să-l curăț și pe cel în care mă mut, iar la București trebuie ca totul să fie lună înainte de împachetare, ca să nu aduc lucrurile prăfuite încoace. Și mai am de cumpărat vopsea, amorsă, chit, trafalet, bidinele și perii, ca să-mi zugrăvesc pereții din living. Per total, mai estimez vreo 800 de euro care vor zbura.
 
Mă doare capul numai cînd mă gîndesc cîte am de făcut și cît timp voi pierde cu alergatul prin magazine. Mai am de reziliat contractele vechi și de încheiat altele noi și mai trebuie să anunț schimbarea de adresă peste tot, de la bănci la supermarketul care-mi trimite oferte și cupoane de reducere prin poștă. Precum am zis, visez deja la ziua cînd toate astea vor fi deja rezolvate, cînd toate mobilele vor fi instalate la locul lor în casa cea nouă și cînd mă voi putea relaxa, știind că nu mai am nimic de rezolvat. După care mă pot ocupa de planurile de vacanță mult amînate. Dar pînă atunci, mai e vreme…

 

Un comentariu: