vineri, 26 septembrie 2014

Spre Franța, prin apă și prin nisip

După cum v-am mai povestit, anul ăsta vara a fost cam friguroasă. Nu chiar ca în Scoția, unde există doar două anotimpuri, iunie și iarnă, dar pe aproape. Însă în septembrie a început așa-numita vară indiană, care ne-a adus soarele și căldura mult visate. Așa că am profitat de ultimele zile frumoase, ca să merg la mare. Litoralul belgian nu e foarte întins, cam 67 de km, iar stațiunile sînt urîte, pline de clădiri de beton și de blocuri foarte înalte, să aibă unde să se mute pensionarii. Fiindcă aici lumea bună și cu bani se mută la mare după ce iese la pensie, ceea ce face ca media de vîrstă a locuitorilor de pe litoral să fie undeva în jurul a 70 de ani.
 
Am ales ca destinație De Panne, ultima stațiune înainte de granița cu Franța, și care are reputația de a fi una dintre cele mai drăguțe (mai puține betoane și mai multe case). În plus, e înconjurată de rezervații naturale de dune de nisip, cu multe trasee pentru amatorii de plimbare, și are și cea mai întinsă plajă. Mi-am sacrificat somnul de duminică, fiindcă trenul pleca pe la 08.50 și am purces la drum. Aveam de ales între a schimba trenul în Gent sau a lua un tren direct. În stil pur belgian, trenul direct ajungea cu 20 de minute mai tîrziu, așa că am renunțat la el. Oricum, drumul durează mult prea mult  (ajungeam mai repede la Londra…), dar deja m-am obișnuit cu lentoarea căilor ferate. Gara e în afara orașului, practic e în alt oraș cu totul, dar există tramvai care merge în centru. După o escală la biroul de informare turistică, de unde ne-am cumpărat hărți cu traseele din zonă, am plecat la drum.
 
Orașul e într-adevăr drăguț, cu multe case cochete și cu un aspect de vacanță.

 
 
 
Sînt și aici destule blocuri, mai ales la malul mării. Dar plaja este într-adevăr foarte frumoasă, lată și cu nisip extrem de fin. Evident, tentația cea mare a fost să mă plimb cu picioarele prin apă. Fiind vorba de Marea Nordului, temperatura e doar pentru localnici, căliți de mici. Dar după primul sfert de oră, picioarele mele erau deja suficient de înghețate și de amorțite ca să nu mai simt nimic… După cîțiva kilometri de bălăceală, am văzut steagul Franței fluturînd din vîrful unui catarg înfipt în dunele de nisip, semn că acolo era granița cu Franța. Și așa am traversat frontiera prin apă.

 


  
 
 
Prima localitate franceză de pe coastă se numește Bray Dunes și e mititică, dar plină de farmec. Nici vorbă de betoanele din Belgia, doar căsuțe și cîrciumi cu terase. Evident, e plin de belgieni, care vin să mănînce la prețuri mici și să bea vin franțuzesc. Proprietarul terasei unde am mîncat mi-a urat să mai trec pe acolo, iar cînd i-am răspuns că va fi mai greu, fiindcă stau în Belgia, mi-a zis că și el ajunge prin Belgia o dată la doi ani. Eu m-am mirat și i-am spus că nu e chiar atît de departe, mai ales că eu am venit pe jos pînă acolo. Săracul om era să cadă de pe scaun. „Cum adică, pe jos ?” „Păi, pe plajă, mai precis prin apă.”  L-am lăsat șocat și am plecat mai departe.
 
 
 
 

Drumul de întoarcere l-am făcut prin dunele de nisip. N-am ajuns și la zona unde sînt turmele de măgari, dar poate data viitoare… Am mers descălțată și pe poteca dintre dune, fiindcă nisipul e la fel de fin ca cel de pe plajă și oricum îmi intra în pantofi la fiecare pas. Fără hartă e destul de complicat, fiindcă traseele nu sînt marcate, ci au numere din loc în loc și trebuie să știi ce număr să alegi la fiecare intersecție. Fiind aproape de Dunkerque, e plin de cazemate și buncăre din timpul războiului, unele căzute în ruină, altele pictate și transformate în atracții turistice.
 
 
 
 
 
 
 
Cînd am ieșit din zona dunelor și am ajuns din nou la plajă, am avut surpriza să constatăm că, între timp, venise refluxul și marea se retrăsese. Am uitat cît de puternică e mareea aici, fiind obișnuită cu Marea Neagră. Plaja era acum uriașă, de sute de metri. Însă fundul mării e foarte dur și e mult mai greu de mers pe nisipul întărit și denivelat. Apăruseră și pescari, care umblau cu minciogurile prin mare, dar nu știu ce anume prindeau, probabil creveți.
 






 
 
Cînd am ajuns înapoi în De Panne, era deja trecut de ora 19.00. Din cauza oboselii (făcusem în total cam 17 km pe jos), n-am mai gîndit rațional și am luat cîteva decizii proaste. Știam că există doar un tren pe oră spre Bruxelles, dar nu știam la ce oră și perspectiva de a aștepta timp îndelungat în gară ne cam speria. Așa că am hotărît că ar fi mai bine să mergem pînă la Oostende, 30 de km mai la nord, unde e o gară mai mare și de unde existau șanse să găsim mai repede un tren. Am luat tramvaiul, care a făcut o oră pînă acolo. Am ajuns la gara din Oostende pe la 20.45 și am constatat că și de aici era doar un tren pe oră spre Bruxelles, care abia plecase. În consecință, am luat un tren care mergea la Gent, în ideea că de acolo sînt două trenuri pe oră spre Bruxelles. Dar n-am căscat ochii bine la traseu - era un tren care ocolea îngrozitor și care făcea o buclă prin juma' de Belgie, înainte să ajungă în Gent. După mai bine de o oră de mers, trenul s-a oprit într-un orășel și n-a mai mișcat. Am așteptat aproape jumătate de oră, ca să ne anunțe că a avut loc un accident pe linie (era duminică, ziua cînd îi apucă pe toți sinucigașii pe aici) și că trenul nu poate merge mai departe. Și că o să ne pună la dispoziție un autobuz, dar care o să vină abia peste o oră și care nu va merge decît pînă la cea mai apropiată gară. De unde nu exista nici un tren care să meargă la Bruxelles și, oricum, am fi ajuns acolo spre miezul nopții. Am început să fac diverse scenarii apocaliptice - unde găsim un hotel, să dormim acolo și să luăm un tren a doua zi dimineață, cu riscul de a întîrzia la birou. Doar că eram undeva la mama dracului și nici măcar nu puteam situa pe hartă localitatea respectivă. Am intrat în vorbă cu ceilalți călători și am aflat că eram cam la o sută de kilometri de Bruxelles și că erau puține șanse să mai ajungem într-un oraș mai mare în seara/noaptea aia, ca să prindem un tren. Ni s-a sugerat să luăm un taxi pînă la Bruges, care era la doar 40 de km. Dar la cît costă taxiul aici, lăsam peste 100 de euro, deci era mai ieftin să dormim la un hotel. Într-un final, după ce începusem să ne consolăm cu ideea că vom dormi cine știe pe unde, am avut parte de un mic miracol. O tînără care fusese cu noi în tren și cu care vorbisem de cîteva ori, cerîndu-i diverse informații, a venit la noi și s-a oferit să ne ducă cu mașina pînă la cel mai apropiat oraș. Sunase un prieten să vină s-o ia din gară și s-a gîndit să facă o faptă bună și să ne salveze și pe noi, dacă tot era loc în mașină. Și așa, datorită unor flamanzi cu inima mare, am ajuns să dorm totuși în patul meu. Fiindcă din gara unde ne-au lăsat am găsit un tren spre Gent, iar din Gent am luat alt tren spre Bruxelles, probabil ultimul din ziua respectivă. Am ajuns aproape la 1 noaptea acasă, obosită moartă. Atît de obosită, încît nu am fost în stare nici să mă tîrăsc pînă la duș, și am umplut patul de nisipul de pe picioare…
 
Am tras concluzia că nu e cazul să mai merg vreodată cu trenul duminica prin Belgia, fiindcă e a doua sau a treia oară cînd rămîn blocată pe undeva din cauza anulării trenurilor. Și că trebuie să am cu mine și o hartă a țării, ca să pot urmări gările unde oprește trenul și să nu mai ocolesc sute de kilometri prin cîmpii. Dar la mare o să mă mai duc, fiindcă a fost într-adevăr frumos. Doar că, în țara asta de șapte ori mai mică decît România, mersul cu trenul e întotdeauna o aventură cu final neașteptat.
 
 

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu