În week-end, am fost cu trenul la Köln,
să văd un concert al Marizei, la care aveam bilete luate încă de anul trecut.
Concertul a fost minunat, am scăpat nițel și la shopping (deci o lună și
jumătate de acum înainte nu mai trebuie să mănînc nimic, ca să compensez banii
cheltuiți), am avut și parte de vreme frumoasă și mult soare, pe scurt a fost o
experiență plăcută.
Partea cea mai distractivă a fost însă
călătoria cu trenul. Am plecat de dimineață spre Gara de Nord, după ce-mi
tipărisem cu o zi înainte orarul de sîmbătă al autobuzelor, căci în week-end
circulă mult mai rar și e bine să eviți surprizele. Am ajuns la capătul liniei,
m-am dat jos, dar nu am văzut nici o gară, și nici vreun indicator spre gară
(lipsa indicatoarelor e cronică în Belgia). Într-un final, m-am luat după niște
oameni cu valize și am descoperit că, pentru a ajunge la gară, trebuia să traversezi
o clădire de birouri, pe care nu scria evident nimic. Gara de Nord nu e singura
gară din oraș greu de depistat: în general, nimerești intuitiv cîte una, că nu
e marcată în nici un fel. De multe ori, mă plimb prin oraș și seara, acasă, mă
uit pe hartă și constat că am trecut pe lîngă o gară, fără să fi remarcat. În
fine, pînă la urmă am reușit să ajung la tren în timp util. Fiind un tren
nemțesc (intercity european) a plecat la timp, ceea ce nu se întîmplă cu
trenurile belgiene, care întîrzie cu regularitate 10-25 minute.
După plecarea trenului, a început
foiala. Nici un belgian nu era în stare să-și găsească locul și umblau cu
biletele în mînă, căscînd ochii la numărul scaunelor. Au străbătut vagonul de
la un capăt la altul, s-au sculat unii pe alții de pe scaune, evident fără să
verifice dacă alea erau locurile corecte. După care apăreau alții care îi
sculau la rîndul lor, bănuind că acela era locul lor. Nici cei care erau
sculați de pe scaune nu protestau, că nici ei nu verificaseră de fapt unde aveau
locuri. Nu am văzut în viața mea atîția oameni care nu erau în stare să
citească corect numărul locului de pe bilet. Am stat cu ochii pe ceas: foiala a
durat 20 de minute, timp în care eram deja departe de Bruxelles (ca să vă
faceți o idee, în 60 de minute trenul ajungea deja la Aachen, în Germania).
După ce întreg grupul de flamanzi a reușit să se așeze corect pe scaune, au
stat jos fix 5 minute, după care au plecat să bea ceva la vagonul restaurant,
de unde s-au întors roșii la față și felicitîndu-se că au avut buna inspirație
să ia locuri atît de aproape de bar. Cînd să coboare, au reînceput foiala și
s-au încolonat pe culoar cu 15 minute înainte de a ajunge trenul în gară, stînd
în picioare, cu bagajele în mînă, să nu cumva să coboare printre ultimii.
La un moment dat, trenul a încetinit și
a oprit în cîmp. Conductorul neamț ne-a anunțat că, din păcate, va trebui să
stăm acolo ceva vreme, fiindcă a căzut semnalizarea căilor ferate belgiene și
nu mai putem înainta. Evident, minunatele servicii feroviare belgiene funcționează
la fel ca și celelalte servicii din Belgia, adică prost, lent și mai deloc.
În medie, au loc 20 de accidente pe an, din care cel puțin 2-3 accidente grave, cu morți și răniți. După accidentul din 2010, cînd două trenuri s-au lovit
frontal (rezultat 19 morți și 162 de răniți), căile ferate au făcut o anchetă,
de unde a reieșit că unul dintre mecanici nu a oprit la lumina roșie a
semaforului. Cum se pare că nu era singurul cu astfel de obiceiuri, toți
mecanicii de locomotive din Belgia au fost obligați să urmeze un curs despre
"Cum să oprim trenul dacă semaforul e pe roșu". Ceea ce nu i-a
împiedicat să continue să ignore semnalul și să facă alte accidente de tren. Ba
chiar s-au plîns în presă că sînt blamați și că cel mai mic incident ia
amploare. Fiindcă ei consideră că 90% din încălcări sînt fără gravitate și, în
majoritatea cazurilor, mecanicii opresc oricum după 10-12 metri, așa că nu
există riscuri majore de accident. După ultimele estimări, au loc cam 130 de
treceri pe roșu pe an. La rîndul lor, căile ferate acuză mecanicii de tren că
nu respectă procedurile în caz de accident, fiindcă în fiecare cabină există un
afiș cu instrucțiuni de urmat în caz că te întîlnești nas în nas cu alt tren. Sigur,
mie logica belgiană îmi scapă. Dacă aș vedea că un alt tren se îndreaptă spre
mine cu mare viteză, probabil că m-aș gîndi cum să sar mai repede din tren, dar
un belgian s-ar apuca să citească instrucțiunile cu atenție, ca să știe ce să
facă…
La întoarcerea de la Köln, am avut
bilet la Thalys, trenul de mare viteză care merge la Paris. Deoarece Căile Ferate Belgiene sînt unul
dintre acționarii Thalys-ului, se subînțelege că are așa o mare viteză, încît
este mai lent decît trenul nemțesc obișnuit. Am uitat să menționez că și belgienii au vrut să-și facă un tren superrapid, împreună cu olandezii. Doar că au trebuit să-l anuleze la o lună de la inaugurare, fiindcă aveau probleme cu închiderea și deschiderea ușilor și fiindcă le cădeau mereu piese în timpul mersului și trebuiau să-l adune bucată cu bucată de pe șine.
S-o luam de jos in sus:
RăspundețiȘtergereDespre cum iti cad cartoafele din dacie si piesele din trenurile belgiene.....poate reprezenta un subiect pe tema caruia se poate divaga la infinit. Poate ca ar reprezenta asemanarea numarul 1.
Accidentele: aici noi romanii nu stam chiar senzational, deoarece se intampla mai rar ca 2 trenuri sa se intalneasca, iar daca vreun Dorel trce pe rosu .... so be it .... alt tren mai vine peste vreo ora.
ofc doar la Buftea (e vreo zona crepusculara) daca vii cu masina, stai ca boul la bariera cat sa treaca vreo 3 trenuri. Acolo sunt valabile legile matematice, adicatelea inmultirea.
Aici n-as baga mana in foc insa pentru vreo asemanare, deci 1-1.
3. imi amintesc cu drag de personalul ce circula intre Bacau si P. Neamt. Distanta intre orase: 60 km. Timp cu masina: cca 45 min. Timp cu trenul: aprox 2h.
Cand mai aveai cca 30 min pana la destinatia finala si daca intamplator cunsumasei vreo 3 beri, iar nevoile fiziologice isi cereau drepturile, n-aveai nici o sansa sa te apropii de imputitele toalete, deoarece deja culoarele erau ocupate de calatorii ce asteptau cu infrigurare mareata coborare. Deh, nu se concepea sa stai dracului in cur in compartiment si sa te apropii de usa cand intrai in satie, ca deh, stiai ca trenul stationeaza doar 3 minute.
Oricum, as indrazni sa zic asemanarea nr 2: ofc parca asta era la noi in urma cu niscai ani.
4. Gara de Nord? nesemnalizata? garile nesemnalizate? what's new? parca totusi la noi, ar fi. Dar ma gandesc totusi ca daca la noi urmaresti mandrii posesori de rafii e posibil sa sfarsesti in Dragonul Rosu.
Asemnarea 3 nu sta in picioare.
Mi-a placut insa aia cu trecerea prin cladirea de birouri.
Nu stiu cine e Maritza aia la care faci referire, dar daca iei tramvaiul spre Drumul Sarii cu escala in Ferentari, cred ca poti sa-l asculti pe Adi Avortonul Breloc fara atatea aventuri.
PS
....am ras de m-am prapadit cu voi :))
RăspundețiȘtergerecand ne reunim la o bere?
A.